Peter flyttet til Bakkely

01-April-2017

Peter flyttet

I april flyttede Peter til Bakkely. Et bosted for unge med autisme. Det er det bedste der er sket for Peter. Det var en lang indkøring pga. hans angst, men han er rigtig glad for at være der og trives utrolig godt. Det ligge et stille og roligt sted, lige ved siden af en skov. Her får han den helt rigtige hjælp.

29-September-2017

Peters fødselsdag

Så har Peter fødselsdag og der er pyntet op med flag. Peter har dækket bord og der er lavet lækkert mad. Linda, Martin, Julie, Michael og jeg kom som gæster. I morgen kommer far og familie til fødselsdag.

Ud at kører

Her i sommerferien prøver vi, at komme lidt ud at kører. Jeg har igen brugt 'trappemodellen'. Det gør det forudsigeligt og viser meget visuelt og præcist de enkelte trin. På den måde er det lykkedes, at komme af sted hele ugen, hvor det ellers er umuligt at få ham med nogle steder. Bag efter har han fået 50 kr. i belønning.

Beklager den ringe billedkvalitet

Trappe-modellen

Peter har så massiv angst, at det at komme til tandlæge er en kæmpe udfordring.

Vi har lavet en trappe-model, som viser Peter de små trin der er for, at han kan komme til tandlæge.

Ud for, hver trin har vi skrevet dagen udfordring. Bagefter taler vores mentor med Peter og hvordan det gik , sætter et ”flueben” ud for det mål der er nået og bruger 1-10 (1 = god og 10 = rigtig dårligt) skala for at sætte ord på hvor angst han bliver ved udfordringen. Hver gang Peter har nået et mål, så får en en belønning. Det kan være en pizza, chips og sodavand, ekstra spille tid  eller penge på hans konto.

 

Se "trappe-modellen" neden for:

Peters plads i skolen

Da Peter har scocial angst, har han sit eget rum ved siden af klassen, som han sidder i. Der er et skilt på døren, hvor der står 'adgang forbudt' for at sikre Peter om at der altså ikke kommer andre ind. Inde i rummet er der den afskærmede plads, som han sidder ved, men der er også et rund bord med nogle stole, hvor han kan spise sin medbragte med.

Jævnligt kommer der en af lærene ind og ser til ham og inden Peter bliver hentet af bussen, får han lige en snak med en voksen om, hvordan det er gået. Aftalen er at, hvis ikke han kan finde ud af sine opgaver, så sætter han et minus ud for og går viderer til næste. Peter kalder ikke på en lære, hvis ikke kan løse opgaverne, så sidder han bare og ved ikke, hvad han skal stille op. Derfor har vi lavet den aftale med ham. Det kan påvirke ham meget, hvis han ikke kan løse opgaverne og næste dag vil han ikke i skole. Med de aftaler vi har nu, sikre vi os at han kan opgaverne og vi sikre o,s at der ikke er noget der tynger ham. inden sommerferien startede han langsomt op og efter et stykke tid, kom han af sig selv og ønskede at sætte tiden op, så han er i skole en time mere. Så det går langsomt fremad i et tempo, så han føler sig tryk.

Peters skoleplan

For at gøre det overskuligt for Peter at se, at der ikke kommer noget uforudsigeligt, så er han nuværende skoleplan og de aftaler der følger med den, lavet på et pictogram.

På grund af angst, har Peter været meget fraværende i både 7 og 8 klasse. og det er på trods af, at i 8 klasse er flyttet til en skole, som er for børn med autisme. Derfor stilles der ingen krav og det er meget korte dagen. Altsammen for at forsikre Peter om, at der ikke sker noget uforudsiligt. Det vil så meget langsomt blive øget i tid. Det faglige ligger også på et minimum. fx. så hader han dansk, så det skal han selvfølgelig ikke lave forløbig.

 

 

 

 

Her kan han se vores aftale om opgaver, belønning og ekstra bonus.

Peters kalender

For at inspirer Peter til at komme i skole, har jeg lavet en kalender, hvor han krydser af, hvilke dage at han har været i skole. Vi har lavet en aftale om belønning når har har været i skole og en ekstra bonus, hvis han er kommet op til tiden.

Morgen rutine

denne skal hjælpe med, at komme ind i en god rytme om morgen.

Det er sjællent at Peter spiser morgenmad hjemmefra, men så får han det med i skole.

Aften rutine

Aften rutinen er straks noget andet. Det kræver især faste rammer. Før vi lavede disse pictogrammer og skemaer var der stort set konflikter, hver aften når han skulle lukke ned. Selvfølgelig kan der stadig være konflikter, men det er sjællent. For nu ligger det helt fast, hvornår der skal lukkes ned. Den næste udfordring er jo så hans Smartphone, som han jo også kan gå på nettet med.

Vi har erfaret at det er en god idé at lukke computeren ned en time før sengetid. Og det er lige præcis udfordringen. For der er man jo lige midt i et godt spil. Men det ville han også være en time efter. Så der skal lukkes ned en time før, ellers er det svært at falde i søven. Præcis det med søvnen, så har Peter fået en kædedyne. Den gør at han sover bedre.

 

Morgen på badeværelset

Peter vil helst i bad om aften, men lidt vand i hoved skal man da have om morgen.

Badet

Det at gå i bad kan være meget uoverskuligt.

der kan det hjælpe med pictorammer.

Rengøring på Peters værelse

Ja Ja.... Peter skal også gøre rent på værelset.

og så skal der luftes ud flere gange dagligt pga. hans astma