Du kan også selv lave dine egne pictogrammer
Børn med ADHD og Autisme er meget visuelt tænkene. Derfor bruger vi meget skemaer og Pictogrammer.
Til at lave pictogrammer bruger jeg et program der hedder Picto Selector, som er et program der kan down loades gratis
hvis du klikker på linket neden for kan du downloade programmet direkte fra 'Hillerød kommunikations center.
klik på linket, hvis du vil downloade probrammet:
http://www.kc-hil.dk/produkter/picto-selector-med-symboler-til-billedstottet-kommunikation.html
fordeling af de hjemmelige opgaver
Efter at Julie og Peter har fået, hver deres whiteboard til piktogrammer, er der ikke brug for vores whiteboard i køkkenet mere. I stedet for bruger vi den til at fordele de forskellige opgaver og til vores madplan.
- Ugedag
- dække bord
- tage af bordet
- opvask
- mad dag
- special aktivitet. fx. fredags guf, ugens indkøb, på tur eller fødselsdag
Besvar så mange 'HV'-ord som muligt
Hvis dit barn har autisme eller ADHD bruger han højest sandsynligt meget energi på at skabe et system i sit eget hoved?
Problemet med systemet er bare, at det ikke er fleksibel, så når du eller andre reagere anderledes end han forventer, vælter hans verden og den uhensigtsmæssige adfærd opstår.
Vil du hjælpe dit barn på vej, må du skabe et system for dit barn. Det gør du ved at give ham svar på så mange HV - spørgsmål som muligt.
...Det kan gøres visuelt ved hjælp af piktogrammer eller ved hjælp af tekst i form af et dagskema.
Du skal give dit barn svar på:
Hvad skal han lave?
Hvem skal han lave det sammen med?
Hvordan skal han lave det?
Hvad skal han lave bagefter?
De overstående punkter kan du give svar på ved hjælp af piktogrammer.
Har han en nedsat forestillingsevne, skal han have svar på:
Hvornår skal han lave det?
Det kan du gøre ved hjælp af et visuelt
ur. Du stiller uret feks. ½ time før en ny aktivitet, på den måde forbereder du ham på det nye skifte.
Hvor længe skal han lave det?
Du stiller uret når aktiviteten begynder, på den måde
giver du ham overblik over aktiviteten og hjælper ham til at fastholde koncentrationen, imens du skaber tryghed.
Nu mangeler du, det der i mange tilfælde er det vigtigste - at give ham svar på:
Hvorfor skal han lave det?
Du forklarer det for ham konkret og visuelt ( feks, ved hjælp af en social historie) sådan han forstår formålet.
Belønning kan i visse tilfælde være formålet Humørikonet smile
Når du har givet ham svar på alle disse spørgsmål, er verden blevet mere forudsigelig og tryg. Du tager ansvaret for hans trivsel, og du vil opleve at hans verden ikke vælter så nemt.